E-mail is, ondanks de opkomst van veel andere online marketing tools en social media, nog altijd een effectief communicatiemiddel om leads binnen te halen en bestaande klanten te binden met uw merk. Echter wordt het wel steeds moeilijker om op te vallen tussen de e-mails van andere partijen. Uit het Nationaal Email Onderzoek van Blinker blijkt dat de Nederlander gemiddeld maar liefst 79 e-mails per week ontvangt. Hoe valt u op met uw email?

1.    Zorg voor inschrijfformulieren

Het klinkt vrij logisch, maar toch gaan veel bedrijven hier de mist in. Verstuurt u nieuwsbrieven, plaats dan inschrijfformulieren op uw website. De nieuwsbriefpagina is niet de enige plek waar het inschrijfformulier terug hoeft te komen. Denk ook aan plekken als:

  • De sidebar van uw website
  • Een standaard plekje onderaan uw nieuws- of blogberichten
  • Uw pagina met downloads

Des te meer inschrijfformulieren u plaatst, des te groter de kans op een hoge respons. Frankwatching publiceerde eerder dit jaar een artikel met 10 tips voor meer inschrijvingen.

2.    Gebruik een pakkende onderwerpregelTips-voor-een-goede-nieuwsbrief-totaal-mails

Welke nieuwsbrieven opent u zelf? Om op te vallen tussen die 79 e-mails die de gemiddelde Nederlander krijgt, kan een pakkende onderwerpregel het verschil maken of uw mail geopend wordt of niet. Wees relevant, beschrijf de inhoud van je mailing, maar houd het kort.

Let wel: de onderwerpregel moet overeenkomen met de inhoud van uw nieuwsbrief of e-mail. Komt dit niet overeen? Dan is de kans op teleurstelling groot en is het lastig uw abonnee later nog te laten converteren.

3.    Maak artikelen niet onnodig lang

Heeft u een hoop nieuwe updates, dan is het aanlokkelijk alles in uw nieuwsbrief te verwerken. Laat uw abonnee –waar mogelijk- zelf kiezen of ze het gehele artikel willen lezen en plaats niet meer dan nodig is. Het gehele artikel is immers ook op uw website of in uw blog te lezen!

4.    Denk na over de timing

Weet u dat het grootste gedeelte van uw doelgroep Goede tijden, Slechte tijden kijkt? Dan is het minder verstandig uw nieuwsbrief om 20:00 uur op een doordeweekse avond te versturen. Werkt u voornamelijk met B2B-publiek? Dan kan het lonen om de mailings tijdens kantooruren te verzenden.

Om te weten wat het beste voor uw organisatie werkt, kunt u het beste diverse tijdstippen uittesten.

5.    Gebruik een call-to-action

Waarschijnlijk heeft u een bepaald doel in uw achterhoofd voor uw mailing. Wilt u dat ze een blog verder lezen op de website? Een aankoop doen in uw webshop? Of een antwoord achterlaten? Wees duidelijk met uw call-to-actions. Zo weet uw lezer wat hij of zij kan verwachten. Een button met de tekst ‘Laat uw mening achter’ is vele malen duidelijker dan een ‘klik hier’.

Blijf uitproberen

Voor e-mailmarketing is het vooral belangrijk dat u blijft uitproberen en uw mailing goed analyseert. Zo komt u altijd tot nieuwe inzichten en wordt uw e-mail nog relevanter voor uw doelgroep. In de mailing software van Emendis heeft u de mogelijkheid om de kant-en-klare rapportages van een nieuwsbrief te bekijken. Deze vindt u onder het kopje ‘Statistieken’.

 

Gebruikt u al een e-mailtool?

Bent u op zoek naar mailing software die betaalbaar is, geschikt is voor uw bedrijf en eenvoudig te beheren en bewerken is? Dan is onze mailing software Whitelabel Mailing uitermate geschikt voor u!

Ik wil advies voor mijn organisatie